جمعه، فروردین ۲۵، ۱۳۸۵


تقدیم به دوستداران ملانصرالدین
...
روز چهاردهم فروردین ماه سال جاری از مجسمه "ملانصرالدين" در مسكو پرده‌برداري شد.
این خبر برای کسانی است که ملانصرالدین را خوب نمی‌شناسند و از شهرت وی در منطقه وسیعی از آسیا بی‌خبرند. حکایاتی که از ملانصرالدین در وبلاگم می‌نویسم ترجمة حکایاتی است که «ژان لوئی مونوری» گرد آورده و انتشارات فهبوس در فرانسه آن را منتشر کرده. در فرصت مناسب، از ملانصرالدین به عنوان شخصیت واقعی یا افسانه‌ای قرن دوازدهم مطالبی خواهم نوشت

از مجسمة برنزي "ملانصرالدين"، كه در روسيه و جمهوري‌هاي شوروي سابق، معروف به "خواجه نصرالدين" است، طي مراسمي در مسكو پرده‌برداري شد. به نوشته روزنامه "ايزوستيا" مجسمة "ملانصرالدين" سوار بر الاغ محبوب‌اش، که به اندازه طبيعي ساخته شده‌اند، در محوطه مقابل ايستگاه مترو "مالادوژنايا" واقع در غرب مسكو نصب شده است. "ملانصرالدين" و داستانهايش در شوروي سابق و جمهوري‌هاي آسياي ميانه شناخته شده بودند. كتاب "ملانصرالدين" از مدت‌ها پيش به زبان روسي ترجمه شده و در روسیه علاقمندان زيادی دارد. در مراسم پرده برداري از مجسمه ملانصرالدين، شماري از چهره‌هاي فرهنگي و اتباع جمهوري‌هاي آسياي ميانه حضور داشتند.

"روسلان بايراموف" رئيس بنياد خيريه "گفتگوي فرهنگ‌ها" در اين مراسم گفت: ملانصرالدين نه تنها برای مردم آسياي ميانه و خاورميانه كه برای روس‌ها هم شخصیتی محبوب است.

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت