جمعه، آذر ۱۵، ۱۳۸۷



آلکسی دوم!

...
امروز آلکسی دوم، رهبر ارتدوکس‌های روسیه در گذشت، و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور به همین دلیل مسافرت رسمی خود را به ایتالیا لغو کرد. آلکسی میکائیلویچ «رایدیگر» از خانوادة «فون رودی‌گر»، از اشراف آلمان و بالتیک است که در قرن هجدهم به آئین ارتدوکس گرویدند. آلکسی «رایدیگر» در تاریخ 23 فوریه 1929 در «تالین» متولد شد، و در دورانی که استالین و شرکاء در کمال حماقت به تخریب و بمباران کلیساها مشغول بودند تا به زعم خود اعتقادات مذهبی مردم را «پاک» کنند، «الکسی رایدیگر» بجای پیوستن به «جریان قدرت» و اعلام وفاداری به بلشویسم، به پیروی از سنت اشرافی خانوادة خود تحصیل در رشتة الهیات را برگزید.

در جوامع فئودال، روحانیون همچون نظامیان از طبقة اشراف و نجیب‌زادگان بودند. و در کشور فرانسه، که از دو سدة پیش حاکمیتی لائیک در آن استقرار یافته، علیرغم تحکیم پایه‌های بورژوازی این سنت همچنان محفوظ مانده. این نکته را گفتیم تا آن‌ها که با مشاهدة امثال خمینی، خلخالی و شرکاء مشتی لات و اوباش را در کسوت روحانیت مشاهده می‌کنند بدانند که در کشور ایران استعمار انگلستان بنیاد مذهب را با کودتا در اختیار اراذل و اوباش قرار داد، تا از این طریق امثال کاشانی، خمینی، خلخالی یا رفسنجانی و خامنه‌ای بنیاد سنتی مذهب را در ایران به نابودی کشانند، و اعتقادات دینی را به ابزار تأمین منافع اربابان خود تبدیل کنند.

آلکسی رایدیگر در سال 1961 به مقام «اسقف تالین» برگزیده شد و از سال 1963 تا سال 1979 مأموریت ایجاد وحدت بین مسیحیان و برقراری ارتباط میان کلیساها را بر عهده داشت. وی پیوند گسسته میان کلیسای ارتدوکس‌ روس در داخل و خارج مرزها را دوباره برقرار کرد. یادآور شویم که در ماه مه 1927، کلیسای روس‌های خارج از روسیه به دلیل ابراز وفاداری کلیسای درونمرزی به حاکمیت پیوند خود را با این کلیسا گسسته بود. و بد نیست بدانیم که بنیاد مذهب در روسیه برخلاف بنیاد مذهب شیعه و کلیسای کاتولیک هرگز متکی به بیگانگان نبوده. این بنیاد هیچگاه از فاشیسم، کودتا و یهودستیزی حمایت نکرد.

رهبر ارتدوکس‌های روسیه برخلاف اسقف کانتربری نه تنها هرگز به ملاقات پاپ نشتافت که با مسافرت وی به روسیه نیز مخالفت کرد. آلکسی دوم در تاریخ دوم اکتبر 2007 به دعوت رئیس اتحادیة اروپا به فرانسه رفت، و پس از ملاقات با نیکولا سرکوزی در کاخ الیزه، با مقامات کلیسای کاتولیک فرانسه نیز دیدار کرد تا بر یک اختلاف هزار ساله با کاتولیک‌ها پایان دهد، ولی در مصاحبة مطبوعاتی خود تأکید کرد که این مسافرت نمی‌تواند پیش درآمدی بر ملاقات با پاپ تلقی شود.

آلکسی دوم زمانی که حکومت استالینیست شوروی قصد زدودن اعتقادات مردم و «تغییر فرهنگ جامعه» را داشت، در سال 1947 تحصیلات خود را در رشتة الهیات در لنینگراد آغاز کرد و در سال 1953 از آکادمی الهیات این شهر فارغ‌التحصیل شد. در تاریخ 15 ژوئیه 1957، کلیسای جامع «دورمیسیون» در شهر تالین تحت نظارت وی قرار گرفت. هنگامی که در تاریخ هفتم ژوئن 1990، آلکسی رایدیگر به مقام اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه برگزیده شد،‌ رسماً آزادی مذهب و اجرای مراسم مذهبی را تقاضا کرد. وی نخستین اسقف اعظم اتحاد جماهیر شوروی بود که بدون دخالت دولت و از طریق رأی‌گیری در این جایگاه قرار گرفت. اسقف اتحاد جماهیر شوروی همزمان با کودتای ماه اوت 1991، بازداشت گورباچف و کودتاچیان را رسماً محکوم کرد. طی این کودتا، آلکسی دوم با صدور بیانیه ارتش را از اعمال خشونت برحذر داشت.

به کوشش آلکسی دوم، کلیسائی که به فرمان استالین بمباران شده بود از نو بازسازی شد، خانوادة تزار و بسیاری دیگر از اطرافیان‌شان به عنوان قربانیان بلشویک‌ها شناخته شده، موضع تاریخی‌شان در کشور به رسمیت شناخته شد. تاریخ بر شایستگی آلکسی رایدیگر برای رسیدن به چنین مقامی گواهی خواهد داد. چرا که خشونت ستیزی آلکسی دوم بر یک گسست تاریخی که با کودتای لنین در جامعة روسیه آغاز شده بود، نقطة پایان گذارد و روسیه را با تاریخ خود آشتی داد.

عکس از سایت نووستی، آلکسی‌دوم و «تاج‌الدین»، مفتی اعظم مسلمانان روسیه.

نسخة پی‌دی‌اف ـ اسکریبد

نسخة پی‌دی‌اف ـ اسپیس

...

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت