پنجشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۵


چامسکی و فاشیسم فرسوده
...
چندی پیش، نشریة معروف «فارین پالیسی» از آمریکا و «پراسپکت» از انگلیس نوام چامسکی را به عنوان محبوب‌ترین روشنفکر جهان معرفی کردند. خبر این گزینش در سایت های حکومتی ایران نیز بازتاب یافت.

حاکمیت ایران و شخصیتی مانند چامسکی هیچ فصل مشترکی ندارند. چامسکی، به عنوان روشنفکر آنارشیست و صلح‌طلب‌، در سطح جهانی شخصیتی شناخته شده است. در هیچیک از آثار او اثری از حمایت و طرفداری از حاکمیت‌ها، و به ویژه حاکمیت سرسپرده ایران، دیده نمی‌شود. چامسکی از منتقدین حاکمیت آمریکاست و این امر، که «فارین پالیسی» و «پراسپکت» یعنی رسانه‌های نزدیک به محافل سرمایه‌داری آنگلوساکسون، به چامسکی روی آورده‌اند، صرفاً نشانگر آن است که به دنبال کسب وجهه جهت برخی سیاستگزاران‌اند. یاد آور شویم که مقام دوم را «اومبرتو اکو»، یکی از خادمان واتیکان، و مقام چهارم را «واکلاو هاول»، از حامیان تهاجم نظامی آمریکا به عراق، کسب کرده‌اند!

این امر به این معنا است که «پراسپکت» و «فارین پالیسی»، ایندو را نیز به عنوان روشنفکر در لیست خود قرار داده بودند و برای حفظ ظاهر، چامسکی برگزیده شد! به عبارت دیگر، شرایط چنان است که، محافل جنایت، سرکوب و چپاول جهانی، از روی ناچاری به «مخالفان خود» متوسل شده‌اند، تا برای خویش کسب وجهه‌ای کنند. ولی این حرکت، به مصداق، «از قضا سرکنگبین صفرا فزود»، روند اجتناب ناپذیر تضعیف را صرفاً تسریع می‌کند، و از آن می‌توان نشانه‌های سقوط هرچه بیشتر را شاهد بود.

پیامد این سقوط در ایران، در رسانه‌های وابسته به محافل استعمار، به سرعت آشکار می‌شود. لازم به یادآوری است که «متفکران» و رسانه‌های حکومتی ایران، مدت‌هاست با استفاده سوء از آثار چامسکی، به توجیه فاشیسم مشغولند. و گستاخانه نام چامسکی را در ردیف متفکران حکومتی ایران قرار می‌دهند. اینان با آب وتاب، انتقادات چامسکی از حاکمیت آمریکا را منعکس می‌کنند تا بر انتقادات وی از دیگر حاکمیت‌ها، به ویژه حاکمیت سرسپرده ایران سرپوش ‌گذارند.

به همین دلیل است که رسانه شناخته شده‌ای چون کیهان، که سرپرست آن همواره یک مقام امنیتی است، دیروز قسمتی از سخنان «نوام چامسکی» را منتشر کرد، که هم کارساز حاکمیت ایران باشد، هم این شبهه را ایجاد کند که حماس و دولت کوبا مترادف‌اند! و چامسکی، حاکمیت غیرمذهبی کوبا را مشابه دارو دسته اسلام پرستان حماس،‌ یعنی همان گروه ساخته و پرداخته موساد، به شمار می‌آورد! ترجمه در هم پاشیدة کیهان از سخنان چامسکی به گونه‌ای است که خواننده در ابتدا، یک «واقعیت» را دریابد و آن تشابه بوش ـ بن لادن است. ولی در مرحلة دوم، رسانه «حاکمیت برای تمام فصول»، یک امر غیر واقعی را القا می‌کند و آن ضد امپریالیست بودن جنبش حماس است! البته ضد امپریالیست بودن حماس همانقدر واقعیت دارد، که ضد امپریالیست بودن حاکمیت سرسپرده ایران. ولی این کذب محض برای کیهان گویا «حقیقت» یافته.

کیهان به نقل از چامسکی ادعا می‌کند، آمریکا حماس را تا زمانی که سرسپرده امپریالیسم شود مجازات خواهد کرد. «اين مجازات تا زماني ادامه خواهد داشت كه حماس سرسپرده امپرياليسم شود!» کیهان به این ادعای کذب هم اکتفا نمی‌کند، گام بعدی برای «رسانة حاکمیت ایران»، القاء ترادف دو پدیده متخالف است. یعنی همان شیوة شناخته شده فاشیسم. به این منظور کیهان، با شیوه‌ای موذیانه دو پدیده غیر قابل قیاس: «جنبش حماس» و «انقلاب کوبا» را به یکدیگر مرتبط می‌کند. البته، در یاوه‌گوئی فاشیست‌ها، اسلام پرستان سرسپرده حماس، می‌توانند با حاکمیت کمونیست کوبا، مرتبط شوند.

آنچه مهم است، استفاده گزینشی رسانه‌های حکومتی ایران از سخنان چامسکی نیست. چامسکی شناخته شده است و ارتباطی با فاشیسم ندارد. مهم این است که رسانه‌های حاکمیت فاشیست ایران، مانند رسانه‌های محافل آنگلوساکسون دیگر نمی‌توانند با تکیه بر مهملات «متفکران روزمزد» سرمایه‌داری به جنایت و چپاول ادامه دهند. اینان پنداشته‌اند با توسل به نام چامسکی می‌توانند، از مرگ قریب‌الوقوع خود بگریزند.

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت