جمعه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۵


دوستان رامسفلد در ایران!
...
دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا را همه می‌شناسیم. ایشان از دوران جوانی در بالاترین رده‌های تصمیم‌گیری سیاست‌های دفاعی آمریکا بوده‌اند. روسای جمهور آمریکا، مانند حباب روی امواج دیری نمی‌پائیدند، ولی دونالد رامسفلد، حداقل تا قبل از برملا شدن رفت و آمد دوستانش از عراق به ایران، عضو ثابت تشکیلات حکومت‌، پا برجا و استوار‌است!

امروز دونالد رامسفلد در مصاحبه با «فاکس نیوز»، در مورد حضور نظامیان آمریکا در ایران ابراز داشته: «اگر منظور این است که برخی از اشخاص نظامی در مرخصی و یا چیزی شبیه به ‌آن ... در ایران بسر می‌برند ... من دوستانی دارم که به این کشور سفر می‌کنند و از آن خارج می‌شوند. این کره شمالی نیست که نه می‌توان وارد آن شد، و نه از آن خارج شد.»

فراموش نکرده‌ایم که پیش از «ارسال» نامه «عقلانی ـ منطقی» پرزیدنت مهرورزی به جرج بوش، که در ایران موضوعی برای خنده و شوخی، و در خارج، موضوع «پژوهش و کاوش متفکرین جهان» شده، ایران، سوریه و کرة شمالی اعضای «محور شرارت» بودند. حال که به قول صافی گلپایگانی، ارتباط مبارزان «آشتی ناپذیر» با «شیطان بزرگ»، مانند استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری، «از مصادیق لهو و اسراف نبوده» و جایز است، معلوم شده که به زعم آقای رامسفلد، ایران از کره شمالی بهتر است! چون مانند کاروانسرا، هرکس بخواهد به آن وارد، و از آن خارج می‌شود، به ویژه دوستان نظامی آقای رامسفلد در عراق!

به دنبال «نشست بی‌نتیجه!» اعضای شورای امنیت که فردایش، خبر ارسال «نامه عقلانی» پرزیدنت مهرورزی به سراسر جهان مخابره شد، روسیه، بدون نامبردن از کشور خاصی، تأکید کرده که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باید «رعایت» شود. به دنبال این امر، برای ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته شد و همزمان، امتیازات تجاری نوینی نیز به چین «اعطا» کردند. ظاهراً چین در مواضع خود نسبت به مسلح شدن حاکمیت «تحجر ـ توحش» ایران، از روسیه ملایمت بیشتری به خرج داده. ولی از اظهارات اخیر رامسفلد در مورد کرة شمالی چنین بر می‌آید که آمریکا اینک برای اعمال فشار بر روسیه و چین، به کرة شمالی چشم دوخته. و همزمان ایجاد تنش در کشورهای مسلمان نشین شوروی سابق را نیز در برنامة کار خود دارد. و حمله مسلحانه امروز به پاسگاه‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان در همین راستا انجام شده. ظاهراً «دوستان» آقای رامسفلد، دوران مرخصی خود را در ایران به بطالت نمی‌گذرانده‌اند!

با توجه به بیانیة وزارت امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه گذشته صادر شد و در آن، آمریکا به «دوستی با ایران دموکراتیک و برتر» ابراز تمایل کرده، و با در نظر گرفتن «نامه عقلانی» پرزیدنت انتصابی آمریکا به جرج بوش، و تحریک افکار عمومی در مورد «اهمیت جهانی» چنین مهملاتی، می‌توان در مورد گزینه‌های آمریکا، به گمانه زنی پرداخت.

آمریکا و هم‌پیمانانش، فعلاً موفق نشده‌اند جنگ نمایشی در ایران به راه انداخته و بر عمر حاکمیت دست نشانده خود بیفزایند. و با افتضاح نامة احمدی نژاد و پیامدهایش، به نظر می‌رسد، اربابان حاکمیت ایران برای چپاول ملت ایران باید به فکر ابزار دیگری باشند. ولی این امر نیز مشروط به توافق‌های بین المللی است. به عبارت دیگر روسیه در این مورد حرفی برای گفتن خواهد داشت. هشدار امروز وزیر دفاع روسیه دائر بر اینکه «روسیه، برای جلوگیری ازدستیابی تروریست‌ها به سلاح هسته‌ای به هر عملی دست خواهد زد»، نشانگر این است که دوستان آقای رامسفلد در سفر به ایران نمی‌توانند برای میزبانان خود سلاح هسته‌ای سوغات ببرند.

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت