شنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۵


سدة صدور فرمان مشروطیت
...

امروز چهاردهم امرداد ماه 1385 خورشیدی،‌ سالگرد صدور فرمان مشروطیت است. در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار فرمان مشروطه را صادر کرد. امروز را جشن می‌گیریم که یادآور پیروزی ملت ایران در مبارزاتش بر ضد استبداد است. هر چند که پس از گذشت یک سده، ایران هنوز در چنگال تحجر به اسارت گرفته شده، امروز را با شکوه فراوان جشن می‌گیریم، که ‌یادآور پیروزی نور «روشنگری» برسیاهی تحجر و استبداد است. این پیروزی را ملت ایران مدیون شهامت و جسارت ستارخان است.

از روز صدور فرمان محمدعلیشاه و به توپ بستن مجلس توسط قزاق‌های روس تا روزی که مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را صادر کرد، دخالت بیگانه و خیانت مزدوران بیگانه صدها ایرانی را به خاک و خون کشاند. آنروزها که دیگر امیدی به پیروزی نمانده بود، فردای روزی که شلیک 24 گلوله توپ محله امیر خیز، ‌آخرین دژ آزادیخواهان ایران، را در خون و آتش فرو برد، روز 25 تیرماه 1287، آفتاب آزادی با ستارخان طلوع کرد. سردار مشروطه، آتش بس بیگانگان را نپذیرفت. و فردای همان روز، پرچم‌های سپید تسلیم را در تبریز به زمین افکند، و در نبرد باغ‌شمال نیروهای حکومتی را عقب راند.

از آن روز، تا 17 امرداد ماه، روز یورش نیروهای حکومتی و مزدوران بیگانه به «امیرخیز»‌ و شکسته شدن محاصره دژآزادی، تا به توپ بستن شهر تبریز و شکست نیروهای حکومتی، تا پاکسازی دژ استعمار، محله «دبه‌چی» تبریز، از دستاربندان و سران حکومتی، ‌تا 25 تیر ماه 1288 خورشیدی که تهران به تصرف آزادیخواهان در آمد، ستارخان، مبارزان راه آزادی را از شکست به پیروزی رهنمون شد. 25 آبان سال جاری،‌ نود و سومین سالروز درگذشت ستارخان را گرامی می‌داریم.

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت