سه‌شنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۵


سوسیالیسم در فرانسه!
...
در کشور ایران، «رژیس دبره» همرزم چه گوارا به شمار می‌آید، و اگر اشتباه نکنم بعضی‌ ایرانیان وی را «رژی دبری» می‌خوانند. «رژیس دبره» از رده شخصیت‌های مرموزی است که فعالیت واقعی‌شان هیچگاه علنی نشده، و از این نظر به امثال «نگرو پونته» شباهت فراوان دارد. «رژیس دبره» در سال1940 در پاریس متولد شد و در سال1960 به مدرسة عالی فلسفه راه یافت. یادآور شویم که در کشور فرانسه مدارس عالی از دانشگاه‌ها به مراتب معتبرترند و هر دانشجوئی امکان ورود به مدارس عالی را نمی‌یابد. «رژیس دبره»، پس از 5 سال به عنوان مدرس فلسفه، فارغ التحصیل شده و راهی بولیوی می‌شود، تا به چه گوارا بپیوندد! طبق آخرین مستندی که در سال 2005 توسط «فروچیو والریون» ساخته شد، یک نقاش مکزیکی رژیس دبره را همراهی می‌کند! پس از مدتی، «دبره» و نقاش مکزیکی، جهت عضوگیری‌، از گروه چه‌گوارا جدا شده و هر دو توسط پلیس بولیوی دستگیر می‌شوند! و اینجاست که اهمیت حضور نقاش مکزیکی را درک می‌کنیم! چرا که چه‌گوارا با استفاده از جراحی پلاستیک چهرة نوینی یافته بود و با پاسپورتی به نام «آدولفو منا گونزالس» کوبا را ترک کرده بود. در نتیجه شناسائی وی از روی عکس‌های قدیم عملاً امکانپذیر نبود. نقاش مکزیکی «پرترة» بسیار دقیقی از چه‌گوارا کشیده و تقدیم پلیس بولیوی می‌کند، و همین پرتره به پلیس بولیوی امکان داد در میان دستگیر شدگان، چه‌گوارا را شناسائی کند! ارنستو چه‌گوارا پس از شکنجه توسط ماموران سیا در بولیوی به قتل رسید و جنازه‌اش تنها پس از 30 سال به کوبا تحویل داده شد. امیدوارم که طی ماه اکتبر در مورد چه گوارا مفصل‌تر بنویسم.

حال بازگردیم به «رژیس دبره»! دستگیری و محاکمة نمایشی وی چنان جنجالی در سراسر جهان به پا کرد که حتی در ایران وی را «همرزم» چه‌گوارا معرفی کردند. اکنون در فرانسه «رژیس دبره»، به عنوان یک «سوپر روشنفکر» چپگرا معرفی می‌شود و هنگامی که سر و صدای غسل تعمید فرزندش در کلیسا به بیرون نشت کرد، جناب «دبره» اعلام کردند که، «خانم اصرار داشتند که بچه را غسل تعمید دهیم!»

طبق اطلاعات موجود در سایت شخصی «رژیس دبره»، وی از سال 67 تا 71 در زندان به سر برده! و پس از آزادی از زندان، در سال 1971، عازم کشور شیلی ‌می‌شود و تا سال 72 در آن جا اقامت دارد. سال 72، در شیلی، مصادف با آشوب‌های خیابانی است که توسط راست افراطی و با حمایت آمریکا سازماندهی می‌شوند، و چند ماه پس از آن که دبره شیلی را ترک می‌کند، کودتای پینوشه در 11 سپتامبر 1973 نقطه پایانی است بر حاکمیت سالوادور آلنده سوسیالیست! از سال 73 تا 81 مشخص نیست «رژیس دبره» کجاست و چه می‌کند! او هم مانند «نگرو پونته» و امام زمان گویا چند سالی «غیبت» دارد! ولی از سال 81 تا 85، یعنی از هنگامی که فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه شد، تا زمانی که سوسیالیست‌ها در انتخابات مجلس شکست خوردند، «رژیس دبره» مشاور فرانسوا میتران در روابط بین‌الملل است! حال بپردازیم به سوابق درخشان فرانسوا میتران!

فرانسوا میتران یکی از هفت فرزند خانوادهای کاتولیک، سنت‌پرست و شهرستانی است، پدرش کارمند راه آهن و سپس رئیس سندیکای سرکه فروشان شهر بوده. میتران عضو گروه راست افراطی «صلیب‌های آتش» بود و روابط بسیار صمیمانه‌ای با گروه افراطی «کاگول» داشت. طبق اطلاعات سایت دولت فرانسه، میتران در ماه ژوئن 1940 توسط ارتش آلمان دستگیر می‌شود و 18 ماه بعد از زندان فرار کرده به فرانسه باز می‌گردد. ولی مشخص نیست که عضو یک گروه راست افراطی ضد یهود به چه دلیل از طرف نازی‌ها دستگیر شده؟! و آنچه بیشتر باعث تعجب می‌شود این است که میتران پس از فرار از زندان نازی‌ها به حضور مارشال پتن شرفیاب می‌شود، که در راس دولت ویشی با آلمان نازی همکاری صمیمانه دارد! و معلوم نیست چگونه در سال 1943 گشتاپو میتران را تحت تعقیب قرار می‌دهد؟! و در همان سال نیز ایشان در لندن به حضور ژنرال دوگل شرفیاب می‌شوند! و در سایت رسمی دولت فرانسه ادعا می‌شود که میتران به یهودیان کمک فراوان کرده که به دام نازی‌ها نیفتند!

ولی در سال 1945، همین فرانسوا میتران، در دادگاه به نفع بنیانگذار شرکت «اورآل» و خزانه‌دار گروه «کاگول» که متهم به همکاری با نازی‌ها بودند، شهادت می‌دهد و به عنوان «پاداش» به سمت مدیریت انتشارات «روند پوان»، و مسئول «مجله زیبائی» که متعلق به همین گروه بوده، منصوب می‌شود. از این تاریخ به بعد، مخارج انتخاباتی آقای میتران را گروه «اورآل» تأمین می‌‌کند. در ماه فوریه 1946، میتران به اتحاد جمهوریخواهان دموکراتیک و سوسیالیست می‌پیوندد که هدفشان مبارزه با کمونیسم بوده! فرانسوا میتران در سال 1954 وزارت کشور را به عهده داشت و از طرفداران سرسخت سرکوب استقلال طلبان الجزایر نیز بود! حال باید دید چگونه فرانسوا میتران که در واقع گرایش راست افراطی دارد و مخارج انتخاباتش را گروه «اورآل» که به محافل نازی نزدیک است،‌ تأمین می‌کند، با نقاب سوسیالیسم به ریاست جمهوری کشور فرانسه رسیده، و چگونه رژیس دبره «انقلابی» می‌تواند به عنوان مشاور ریاست جمهوری در امور بین‌الملل در خدمت او قرار گیرد؟ با توجه به سوابق میتران و «رژیس دبره»، تنها فرض قابل قبول این است که هر دو سر در آخور راست افراطی دارند.

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت