سه‌شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۵


کاسب و دمکراسی!
...
هرچه دست چند ملیتی‌های نفتی از منابع روسیه کوتاه‌تر می‌شود، ناتو و به ویژه سیاست پیشه‌های انگلیس بیشتر متوجه می‌شوند که حضورشان در افغانستان برای نجات دموکراسی حیاتی است! به دنبال لغو امتیاز «داچ‌شل» و تهدید «بریتیش پترولیوم»، دیروز، 9 اکتبر، «گازپروم»، بزرگترین صادرکنندة گازطبیعی در جهان، و تأمین کننده یک چهارم گاز اروپا، اعلام کرد، کمپانی‌های «شورون»، «کونوکو فیلیپس»، «توتال‌فینا»، «ستات‌اویل» و «نورسک‌هیدرو» از مناقصة 20 میلیارددلاری حوزة «شتوک‌مان» کنار گذاشته شده‌اند! و گاز استخراجی از این حوزه، به ایالات متحد ارسال نخواهد شد، بلکه از طریق آلمان، و از طریق شرکت «نورد ستریم»، که مدیریت آن را «گرهارد‌شرودر»، صدراعظم سابق آلمان به عهده دارد، به اروپا خواهد رفت.

لازم به یادآوری است که حوزة «شتوکمان» در دریای «بارنتز» در سال 1988 کشف شده و به فاصلة 550 کیلومتر از مرزهای نروژ قرار دارد. این حوزه به تنهائی قادر است مصرف یک‌سال گاز تمامی جهان را تأمین کند. آنچه اهمیت دارد این است که کمپانی‌های فوق، پس از سال‌ها مذاکره، جهت بهره‌برداری از همین منبع گاز توسط روسیه برگزیده شده بودند. و این تغییر سیاست نشانگر تحکیم «محور» روسیه ـ آلمان است. و فرانسه نیز ناگزیر از پیوستن به آن خواهد بود. شرکت «توتال‌فینا» که فقط 20 درصد آن متعلق به ایالات متحد است، امروز اعلام داشت که هنوز در اینمورد اطلاعی در دست ندارد. ولی با در نظر گرفتن امضاء قرارداد جدید میان شرکت صنایع هوائی اروپا و شرکت «ایرکوت» روسیه جهت تأسیس یک شرکت نوین برای تبدیل ایرباس‌های «آ ـ320»، به هواپیمای باری،‌ می‌توان نتیجه گرفت که نه تنها فرانسه که تمامی کشورهای اروپای غربی، ناچاراند از محور جدید پیروی کنند.

به موازات تحکیم پایه‌های محور «روسیه، آلمان و فرانسه»، نیاز انگلستان به خروج از عراق و حضور نظامی در افغانستان جهت تولید مواد مخدر تشدید شده است. همانطور که در وبلاگ «موشک و تریاک» نوشتم، با توجه به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان منافع فراوانی در انتظار ارتش دموکراسی‌پرور و عدالت‌گستر کوکلوکس‌کلان‌های این سوی آتلانتیک است. به گفتة «خبرپراکنی» «حنا زر چوبه»، دیروز «دیوید کامرون» رهبر حزب محافظه‌کار انگلستان، ابراز داشته که «اگر از افغانستان خارج شویم اینکشور مجدداً به بستری برای دهشت‌افکنی تبدیل می‌شود!» دیوید کامرون، مانند روضه‌خوان‌های ایران حداکثر بهره‌ را از وقاحت و حماقت برده، و نمی‌بیند شرایط امروز افغانستان به مراتب اسفبارتر از دورة طالبان شده! وی در ضمن، خواستار ارسال هواپیما و هلی‌کوپتر «ترابری» به افغانستان نیز شده است. البته در اینمورد «مستر کامرون» کاملاً حق دارد، چرا که حمل و نقل تریاک، هروئین و دیگر «مشتقات دموکراسی»، از راه زمینی ایجاد اشکالاتی می‌کند و6 هزار تن مواد مخدر را نمی‌توان در جاده‌های ناامن «دموکراسی» افغانستان به خطر انداخت. از این گذشته، این چند هزار «جیمز باند» که هر روز و هر لحظه جان خود را برای «الیزابت دوم» به خطر می‌اندازند تا تولید مواد مخدر اندک افزایشی یابد، پاداش و مواجبی هم لازم دارند.

از همین روست که امروز، طرح افزایش حقوق و مزایای نظامیان انگلیس تقدیم مجلس عوام شده. بودجة پیش‌بینی شده برای این طرح به 60 میلیون پوند بالغ می‌شود و نظامیان انگلیس به این ترتیب می‌توانند از بالاترین درآمد در میان کادرهای ارتش در جهان برخوردار شوند! همچنین قرار است جیمزباندهای هزاره سوم از پرداخت مالیات هم معاف باشند! به موجب طرح جدید، هر جیمزباند مستقر در افغانستان می‌تواند، هر 6 ماه یک‌بار تا 2200 پوند اضافه حقوق تقاضا کند. و در ضمن اگر جیمزباندی مجروح شود جهت هر روز بستری شدن 10 پوند «اضافه حقوق» هم دریافت خواهد کرد! تونی بلر جهت توجیه طرح اضافه حقوق می‌گوید:

«سربازان انگليسي در مناطقي مانند افغانستان با تهديدهايي مواجه هستند كه ارتش انگليس تاكنون با آنها روبرو نبوده و افزايش حقوق [...] تلاشي براي ارزش گذاشتن به مسووليت‌هاي اين سربازان است.»

البته تونی بلر حق دارد، چرا که پس از جنگ ویتنام این نخستین بار است که کشوری به بهانة استقرار دموکراسی، کشور دیگری را به اشغال نظامی در می‌آورد، تا نظامیانش بتوانند به کشتارمردم، تشویق تولید مواد مخدر و برده فروشی مشغول شوند. مسلم است که در اینصورت خطراتی که نظامیان انگلیس را تهدید می‌کند خطرات «متعارف» در شرایط جنگی نیست، بلکه خطراتی است که «تجار محترم» مواد مخدر و برده با آن‌ها روبرو می‌شوند! در چنین مواردی آیت‌الله مکارم شیرازی که سهل است، همة آیت‌الله‌های جهان هم، فتوای اضافه حقوق نظامیان انگلیس را صادر خواهندکرد! چرا که پیامبر اسلام فرموده: «الکاسب حبیب‌الله»!

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت