سه‌شنبه، دی ۱۹، ۱۳۸۵

Posted by Picasa هنرو پالتو!
...
ساعت 12و 56 دقیقة دیروز، 18دیماه سال 1385، تقریباً همزمان با سخنرانی علی خامنه‌ای در مورد «دولت‌های نجس و نحس»، مهر نیوز فاش کرد که رهبر جمکران، در مورد هنر نیز، صاحب‌نظر است! و از آنجا که روضه‌خوان جماعت سعی دارد در همة امور فضولی کرده و دستورالعمل صادر کند، خامنه‌ای هم برای هنر و هنرمند یک «توضیح‌المسائل» نوشته، تحت عنوان «هنر باید متعالی باشد»! بر اساس گزارش مهر نیوز، این اثر گرانبها حاصل 15 سال تفکر و تعمق در باب هنر و هنر‌مند است! بله، از سال 1368 تا 1383، علی خامنه‌ای نه تنها به امور کشوری و لشکری و معنوی رسیدگی می‌کرد، که از «هنر» وراجی و پریشانگوئی در باب «هنر» نیز غافل نبوده! فکر نکنید مقامات حکومت مقتدر جمکران، وقت خود را به بطالت می‌گذرانند، چنین نیست! اینان نه تنها وقت خود، که وقت دیگران را نیز به بطالت می‌گذرانند! یک «صاحب‌نظر»، جهت خوش خدمتی، لاطائلاتی سر هم کرده، که تحت عنوان «سخنرانی مقام رهبری» پخش شده، و پس از چند سال به صورت کتاب انتشار یافته! همانطور که روح الله خمینی، شعر می‌سرود و استاد فلسفه بود، و شعر و فلسفه را به ابتذال خود آلود، جانشین‌اش هم در «کتاب» خود «هنر» را نه تنها به پلیدی و ابتذال فاشیسم اسلامی آلوده، که آن را با چماق اشتباه گرفته! «مهر نیوز» به نقل از روابط عمومی «موسسة پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی» می‌نویسد:

«این کتاب مجموعه‌ای است راهبردی جذاب و بدیع که در بر دارنده مطالبی ارزشمند در حوزه‌های مختلف هنری از قبیل سینما، موسیقی، معماری، خوشنویسی، صنایع دستی و ... است و هنر فاخر و مختصات تولیدی هنری برخاسته از متن انقلاب اسلامی ایران را برای اهالی هنر و علاقمندان به این عرصه ترسیم می‌کند[...] در قطع پالتوئی[...] منتشر شده[...]»

از آنجا که «راهبرد»، جایگزین واژة «استراتژی» است، این نخستین بار است که در جهان، در زمینة هنر، «مجموعه‌ای استراتژیک» آنهم در قطع پالتوئی عرضه می‌شود! و این نخستین بار است که در حکومت ابتذال، توضیح‌المسائل‌نویسی و روضه‌خوانی، گروهی «هنر فاخر» پیدا کرده‌اند! مگر هنر لباس است که فاخر باشد؟ نکند «پالتو فاخر» بوده؟! بله، علی خامنه‌ای که خود، در عمق ابتذال «نحس و نجس» دست و پا می‌زند، «توضیح‌المسائل هنری» جهت «ارتقاء معرفت اجتماعی»‌ و «پرهیز از تظاهر» به رشتة تحریر در آورده، و در زمینة هنر، به «امر به معروف و نهی از منکر» پرداخته:

«این کتاب[...] توصیه‌هائی خواندنی برای متولیان بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر کشور در خود جای داده[...]آسیب شناسی هنر متعالی، بحث زیبائی شناختی هنر، نگاه به هنر به عنوان ابزاری کارآمد در بسط اندیشه‌های والای اسلامی و انسانی [...] استفاده از ظرفیت بی‌نظیر هنرهای نمایشی در مقابله با فرهنگ بیگانه، پرهیز از قشریگری و تظاهر در پرداختن به عناصر دینی در هنر و تاثیر انقلاب بر هنر و هنرمند ایرانی، از جمله برخی موارد ذکر شده در این کتاب است»


بله مشاهده می کنید که جهت «در بر گرفتن» چنین مسائلی، «پالتوی» کتاب باید فاخر هم باشد! چون درون کتاب بجز ابتذال و فقر فرهنگی، مسلماً هیچ نخواهید یافت! علی خامنه‌ای در سال 1371 به وزیر ارشاد گفته:‌

«ما از لحاظ هنر عقب هستیم! دنیا از ابزار هنر علیه انقلاب [...] استفاده می کند[...] آن وقت اینجا اگر به هنرمندی گفته شود[...] شما این فیلم را در خدمت انقلاب و دفاع از انقلاب بساز فورا می‌گوید ما هنر را برای اهداف سیاسی نمی‌توانیم بکار ببریم، هنر برای هنر است.»

ظاهراً علی خامنه‌ای می‌باید در رویاهایش به چنین هنرمندی مراجعه ‌کرده باشد، چرا که در جو ارعاب و وحشت حاکم بر ایران، هنرمندی که معتقد به «هنر برای هنر» باشد، به رهبران جنایتکار حاکمیت اسلامی چنین پاسخی نخواهد داد، چون اولا نمی‌فهمند، ثانیاً کسی که «هنرمند» باشد، دم‌پر دستة اراذل و اوباش به ویژه علی خامنه‌ای و شرکایش پرسه نمی‌زند! و اصولاً کسی که از قماش همین اراذل نباشد، حضورشان را اصلاً تحمل نمی‌کند! یکی از کارمندان تشریفات فرودگاه مهرآباد که یکبار افتخار پذیرائی از دارو دسته خامنه‌ای را یافته بود، برای مادرم تعریف می‌کرد، «یک دسته ریشو با اسلحه آمده بودند نشسته بودند توی سالن، و هر چی بهشون تعارف می‌کردیم، بر می‌داشتن، یک تشکر هم نمی‌کردن! مثل اینکه طلبکار بودن! بعد هم که رفتن، یک میوه و شیرینی روی میز نمانده بود! خانم! مث اینکه اینا از قحطی اومدن!» آنزمان، علی‌خامنه‌ای رئیس حکومت جمکران بود! حال تصور کنید چنین موجودی که تنها هنرش جنایت است در مورد «هنر» اظهار نظر کند! مسلم است که هنر را در جایگاه پنجه بکس، چاقو و چماق می‌بیند که در دست «دشمن» است، و به همین دلیل می‌پندارد در زمینة «هنری» عقب افتاده:‌

«دشمن به ما می‌گوید با این حربه شما را می‌کوبیم، شما با این حربه برای دفاع از خودتان استفاده نکنید!»

نیم نگاهی به جملة فوق، که نقل قولی است مستقیم از علی خامنه‌ای، کافیست که عمق حکومت جمکران، و میزان سواد فارسی خامنه‌ای و برداشت وی از هنر را آشکار کند! در ساختار تفکر این «موجود»، هنر ابزاری است مانند «چماق»، که برای «کوبیدن» دیگری باید به کار گرفته شود! علی خامنه‌ای ادعا می‌کند، دشمن، حاکمیت جمکران را با این حربه می‌کوبد، و همین دشمن به وی فرمان می‌دهد که از این حربه برای دفاع از خودش استفاده نکند! ولی دروغ می‌گوید، و باید به او گفت «خر خودتی!» اربابان این حاکمیت، با مزدوران خودشان هیچ خصومتی ندارند، حکومت جمکران باید ملت ایران را هدف حمله قرار دهد، حمله‌ای همه جانبه: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... تا منافع استعمار تأمین شود. بله امثال علی‌خامنه‌ای که معلوم نیست از کدام طویله بیرون کشیده شده‌اند، امروز «هنر شناس» و «صاحب‌نظر» در امور فرهنگی هستند! حداقل، رضامیرپنج در هنر و فرهنگ فضولی نمی‌کرد، شاید به این دلیل که مشخص بود از کجا آمده! علی خامنه‌ای، خاستگاه و سوابقش در دادگستری ایران، چنان درخشان است، که باید پنهان داشته شود تا نشانه‌های فرزانگی‌اش بر ملا نشود! دیروز خبرگذاری مهر، در مورد گم شدن وصیت‌نامة «مظفر بقائی» نوشته بود، به این ترتیب اسرار قتل افشار طوس فاش نخواهد شد! البته اصل خبر مهمل است، چون هیچکس در وصیت‌نامه‌اش اسناد و مدارک جنایاتش را منعکس نمی‌کند، حتی آدمکشی چون مظفر بقائی! مهر نیوز، اگر به کشف اسناد علاقه دارد سری به اسناد مهر و موم شدة وزارت دادگستری بزند، تا ببیند علی خامنه‌ای، به چه جرمی در خراسان تحت تعقیب بوده! تا ملت ایران به «ویژگی‌های‌اخلاقی» مقام رهبری پی‌ببرند. تا ملت ایران بداند چرا هویدا، محمدعلی رجائی یا علی‌خامنه‌ای، ناگهان در رأس حاکمیت ایران قرار می‌گیرند. بله خبر‌گزاری مهر، نگران «اسرار قتل افشار طوس» در وصیت‌نامة بقائی مزدور نباشد، نگران اسرار «جنایات» رهبران آیندة ایران در آرشیو وزارت دادگستری باشد، که گم نشده‌ و نخواهند شد، چرا که حفظ این «سوابق درخشان»، جهت تأمین منافع استعمار امری است حیاتی! حال باز گردیم به رهبر هنرشناس جمکران که با زبان الکن ابتذال در باب «موسیقی و هنر» داد سخن داده و پس از کم کردن روی «هگل» در زیبائی‌شناسی، ناگهان گریز زده به «اسلام و انقلاب». به گفتة مهر نیوز، این قسمت از پریشان‌گوئی‌های خامنه‌ای در سال 1378، در دیدار با مسئولان انتشارات سروش بیان شده:

«الان هم من خیال می‌کنم، خیلی از موسیقی‌های غربی ـ البته غیر از موسیقی‌های خاص رقص و موسیقی فلان و این‌ها ـ [...] از لحاظ مفاهیم از این دلی دلی‌های ما خیلی پر مغز تر باشد و قوی تر باشد [...] این که حالا استقبال می‌کنند دلیل نمی‌شود، داعیة ما اسلام است آن مفاهیمی است که انقلاب از اسلام ارائه می‌دهد، آن موسیقی که میل به ابتذال دارد، حرام است[...]»

بله! علاوه بر «دولت نجس و هنر فاخر»، شاهد حضور «موسیقی فلان و این‌ها، و موسیقی حرام» هم هستیم و ... می‌توانید دیگر «توهمات» گهربار علی خامنه‌ای را در همین کتاب «هنر باید متعالی باشد» بیابید! ولی مطلب به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که کتاب دیگری از مقام رهبری، تحت عنوان، «اخلاق باید محمدی باشد» نیز با همان «قطع پالتوئی» به چاپ دوم رسیده. مقام رهبری جمکران، به پالتو علاقة فراوانی دارند، شاید چون مانند دستار، قابلیت «فاخر» پنهان کردن دارد! و با توجه به «اخلاقیات محمد»، شاید مهرنیوزی‌ها بتوانند بفهمند که پروندة «مقام رهبری» در دادگستری، در کدام بخش باید بایگانی شده باشد!

0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت