یکشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۶


«هری پاتر» در جمکران!
...

جبهة آزادی بخش «هری پاتر» در حال حاضر تنها «جبهة دموکراسی» در کشور طاعون زدة اسلام به شمار می‌رود. از امروز اصلاح طلبان مدافعان «هری پاتر»، و اصولگرایان مخالفان آن‌اند و در نتیجه «شوتان» باید نتیجه بگیرند که، «هری پاتر» خودش به تنهائی همان «دموکراسی» است! در غیر اینصورت دکان «کیهان» و «بی‌بی‌سی» کساد خواهد شد! ‌ تعجب نکنید! پاسدار شریعتمداری که فعلاً بجای محمد خاتمی، تبلیغات انسان ستیز «هریتیج کلاب» را سرپرستی می‌کند، به روال مرسوم نعل وارونه می‌کوبد، و به شدت با «هری پاتر» مخالفت می‌کند، دامنة این مخالفت آنچنان بالا گرفته که به بنگاه خبرپراکنی رعایای الیزابت دوم هم رسیده! ولی این بنگاه جهت بازارگرمی برای «هری پاتر»، شیوة دیگری دارد! شیوه‌ای ظریف و کمی پیچیده‌تر از شیوه قماش پاسدار شریعتمداری‌ها!

جماعت «سرداران» در پژوهش‌های فرهنگی خود آنچنان خرفت و خشن‌اند که «ادبیات فاخر» پاسدار اکبر گنجی اخیراً سروصدای یکی ازپژوهشگران ایرانی مقیم لندن را در آورده بود! ایشان طی مقاله‌ای درگویانیوز، تلویحاً به پاسدار اکبر توصیه کرده‌اند، «کمی سواد یاد بگیرد»، بعد اقدام به قلمفرسائی کند، تا باعث آبروریزی دوستان و شرکاء خودش نشود! البته، روی سخن ایشان با «نویسنده‌ای» است که به نام پاسداراکبر دست به قلم می‌برد! ولی «مصلحت» ندیدند پرده دری کنند! بله، همه چیز را که نمی‌توان نوشت! پس بهتر است بازگردیم به «هری پاتر»، نماد دموکراسی در حاکمیت گورکن‌ها، و شیوة تبلیغات بی‌بی‌سی.

سایت رعایای الیزابت دوم، مورخ 26 ژوئیه 2007، جهت بازار گرمی برای کتاب کذا، مطلبی در مورد مخالفت ارتدوکس‌های یهودی در اسرائیل را به مخالفت اهالی کیهان با «هری پاتر» پیوند زده، حال آنکه دلایل مخالفت به هیچ عنوان یکسان نیستند. حزب‌الله یهودی می‌گوید چرا روز تعطیل مذهبی کتابفروشی‌ها باز شده‌اند تا «هری پاتر» بفروشند؟ در حالیکه اهالی کیهان می‌گویند «هری پاتر» ارزش‌های والای «چاهک جمکران» را تهدید کرده، بر «ذهن جوان» تاثیرات سوء می‌گذارد! چرا که به زعم اینان، خارج از توضیح‌المسائل و حدیث و روایت، و دیگر قصه‌های بی‌بی‌گوزک، هیچگونه «ادبیات فاخری» نباید در دسترس جوانان قرار گیرد! چون ممکن است دکان جمکران کساد شود! پیشتر گفتیم که اسلام رقابت را در هیچ زمینه‌ای نمی‌پذیرد. ولی زمانی که کار به امثال «هری پاتر»، و سرمایه گذاری‌های‌کلان اربابان می‌رسد، پادوهای استعمار در جمکران، اعتراضات‌شان بیشتر «نمایشی» است.

بنگاه خبرپراکنی «بی‌بی‌سی»، در مطلبی تحت عنوان «انتقاد از فروش هری پاتر در تهران» می‌نویسد که، تندروها به انتشار این کتاب در ایران سخت اعتراض کرده‌اند. البته پیش از ادامة مطلب لازم است بپردازیم به «آگهی تجارتی»، که شیوة اقتصادی شناخته شده‌ای ‌جهت فروش کالاست. هدف اصلی آگهی تجارتی، از میان بردن «بی‌تفاوتی» نزد‌ مخاطبان و «جلب توجه» آنان است. جهت نیل به این «اهداف»، تمام راه‌های ممکن قابل بهره‌برداری است، راه‌هائی که همگی مستقیماً باعث واکنش‌های احساسی می‌شوند: شادی، غم، نفرت، حیرت، سر درگمی و ... و همین‌ها کفایت خواهد کرد. چرا که ایجاد هریک از این واکنش‌ها در مخاطب، نشانگر آن ‌است که عامل «بی‌تفاوتی» مغلوب شده. حال بازگردیم به «هری پاتر»، رهبر برگزیدة انقلاب آینده، توسط «کیهان» و «بی‌بی‌سی»، که هر دو وابسته به محافل آنگلوساکسون‌های جنگ‌پرست در دو سوی آتلانتیک‌اند.

سایت رعایای الیزابت دوم،‌ با استناد به «مطالب وزین» در «کیهان»، ادعا می‌کند، کتاب «هری پاتر» بدون نظارت و بررسی به ایران وارد شده، ترجمه شده و بدون نظارت و بررسی هم منتشر شده! از آنجا که این روزها معجزات فراوانی در مملکت امام زمان به وقوع می‌پیوندد، این امر را به حساب همان‌ معجزه‌ها باید گذاشت! در کشوری که «ساواک» تمام رسانه‌ها را زیر نظر دارد، و کتاب‌های با ارزشی که بتوانند زمینة هر گونه ارتقاء فرهنگ را باعث شوند، سال‌ها است در وزارت «ارشاد» گورکن‌ها در انتظار دریافت مجوز نشر خاک می‌خورند، یک شبه، یک کتاب عامه پسند، بدون نظارت وارد ایران می‌شود، و بدون «نظارت» منتشر شده و در دسترس مخالفان «اسلام انسان ساز» قرار می‌گیرد! اگر این معجزه نیست، پس چیست؟ این همان «آگهی تجارتی» از طریق ایجاد نفرت است! نفرت از کیهان و از اصولگرایانی که از طریق مخالفت با «هری پاتر»، رهبر کبیر دموکراسی عوامفریبی، حق و حسابی دریافت می‌کنند، تا بازار فروش کتاب کذا را گرم‌تر کرده و سهم رهبری نیز افزایش یابد! بله، در واقع به این ترتیب است که هرچه بیشتر کتاب «هری پاتر» به فروش برسد، مخالفت کیهان و اصولگرایان شدیدتر می‌شود، تا پورسانتاژ هم بیشتر شود. این دور باطلی است که بسیاری را می‌تواند به دام خود گرفتار کند. به همین دلیل کیهان محل فروش «هری پاتر» را «دامگه» نامیده، و می‌نویسد:

« ایران هم تبدیل به حوزه فعالیت پروژه‌ای شده که میلیاردها دلار از محافل صهیونیستی پای آن‌ ریخته می‌شود، تا ذهن و روح جوانان و نو جوانان عالم را به تسخیر در آورد.»

اما در واقع «دامگه» اصلی همان مطالب کیهان و بی‌بی‌سی، در مورد «هری پاتر» است! واقعیت این است که بازاریابی برای کتاب «هری پاتر»، قسمتی از واقعیت را به صورت «واژگونه» بازتاب می‌دهد تا بیشتر «جلب توجه» کند! بله، واقعیت دارد که ایران تبدیل به حوزة فعالیت پروژه‌ای استعماری شده، ولی این پروژه، «هری پاتر» نیست، این پروژه، بیش از 8 دهه حاکمیت ابتذال «مدرنیزاسیون» و «سنت» است که با حمایت استعمار بر ملت ایران تحمیل شده، و کیهان، اطلاعات و دیگر رسانه‌های ایران خود جزئی از همین پروژه‌اند! و به همین دلیل است که بی‌بی‌سی نیز به نقل قول از «کیهان» پرداخته، ادعا دارد، هری پاتر با «امدادهای غیبی» وارد ایران شده و به انتشار رسیده:

«[...] کیهان [...] به نیروی انتظامی، گمرک و حراست فرودگاه و تشکیلات صدور مجوز چاپ و نشر کتاب در ایران به خاطر فروش شبانگاهی کتابی که به گفته نویسنده مقاله کیهان بدون هیچگونه نظارت و بررسی وارد ایران و به مردم عرضه شده است، انتقاد کرد. نویسنده مقاله، محل فروش کتاب جدید هری پاتر را دامگه نامیده[...]»

بله مأمور ممیزی وزارت ارشاد، زمانی که «هری پاتر» وارد وزارتخانه کذا شده تا با «قلم الهی» ترجمه شود، یا ترجمه نشده و مجوز بگیرد، «هری پاتر» جادوگر را ندیده! و از آنجا که «هری پاتر» جادوگر است، خود را به صورت توضیح‌المسائل علامه مجلسی در آورده بود، و به این ترتیب، با شناسنامة جعلی وارد وزارت «ارشاد گوسفندان به راه بندگان» شده! از سوی دیگر، مترجم هری پاتر، همان توضیح المسائل را ترجمه کرده، و ناشر نیز کتاب آداب غسل و وضو را منتشر کرده، ولی زمانی که توضیح‌المسائل به «دامگه»، یا همان کتاب‌فروشی رسید، ناگهان نقاب از چهره بر افکند، و در اینجا بود که کتاب فروش متوجه شد،‌ ای دل غافل! از سوی «محافل صهیونیستی» اغفال شده! و اما نخستین کسی که توسط «محافل صهیونیستی» اغفال شد، ‌همین نویسندة مقاله کذا در کیهان است، که هنوز ترجمة کتاب را در دست ندارد، و نمی‌داند جریان چیست، چرا که انگلیسی نمی‌داند، و خطاب به مسئولین وزارت ارشاد می‌نویسد، شاید متن این کتاب مناسب با ارزش‌های جامعة ما نباشد! البته «ارزش‌های جامعه» قلم به مزدهای کیهان، ارزش‌های جامعة ما نیست، همان ابتذال چاهک جمکران است، که به زور سرنیزة استعمار، از طریق «رهبر» و «اکبر» و «پاسدار» و «نوبل» و «هاله» و «رامین» و ... بر ملت ایران تحمیل شده. و اکنون که حتی لوموند دیپلوماتیک هم ناچار شده بنویسد،‌ بنیادهای «فرهنگی» ایالات متحد جایگزین سازمان سیا شده‌اند، کیهان هم جهت تبلیغ برای «هری پاتر» ارزش‌های‌اش به خطر افتاده، و ساواکی‌های مقیم ارشاد را مورد عتاب و خطاب قرار داده، که اگر ما انگلیسی نمی‌دانیم، آن‌ها چرا انگلیسی نمی‌دانندکه به ما پاسخ دهند:

«آیا لزومی ندیده‌اند که سری به محتوای کتاب بزنند، شاید عبارات و جملات و کلمات مخرب یا نامطلوب و یا نامناسب و مغایر با شئونات و فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما در آن وجود داشته باشد که بر ذهن مخاطب جوان سوء تاثیر بگذارد؟»


همین چند خط نشانگر تقابل با «فرهنگ» در تمامی ابعاد آن ‌است! نویسندة این سطور کسی است که با تکیه بر سنت ابتذال و توحش، به خود «حق» می‌دهد در مورد مطالبی که دیگران می‌خوانند تصمیم گرفته، و تأثیر مطالب بر ذهن دیگران را نیز پیش‌بینی کند! گویا چون ادیان ابراهیمی بر وحدانیت و یگانگی خداوند ساختگی‌اشان تأکید دارند، مردم هم باید از متن برداشت «توحیدی» و مطابق با درک و فهم نخبگان ساواک داشته باشند! نخبگانی که مأموریت الهی دارند مردم را به راه راست بردگی و حقارت و ذلت راهنمائی کنند، تا مبادا مطلبی بر ذهن جوانان «تاثیر سوء» داشته باشد! مگر بیش از ابتذال حاکمیت جمکران، ‌پدیده‌ای می‌تواند بر ذهن جوان ایرانی تاثیر سوء بگذارد؟ و از قضای روزگار، در تقابل با متن الکن نویسندة کیهان، نام «دامگه»، یا مکانی که «هری پاتر» در آن به زبان انگلیسی به فروش می‌رسد،‌ «بیان سلیس» است! عرضة کتاب هری پاتر همزمان در سراسر جهان آغاز شد، به شیوة بمباران! و می‌توان اطمینان داشت که جهت بازاریابی برای این کتاب سرمایه گذاری کلانی شده، همچنانکه برای جنگ‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌شود! بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که «حکومت اسلامی» نیز جزئی از این برنامه به شمار می‌رود. و جزء هرگز نخواهد توانست در برابر «کل» ایستادگی کند! سایت رعایای الیزابت دوم آب در هاون می‌کوبد، اگر می‌پندارد با انتشار اعتراض و تأئید نمایشی «اصولگرایان» و «اصلاح طلبان»، می‌تواند جبهة واحد فاشیسم مذهبی را به دو گروه «کاذب» تقسیم کرده، در میان خوانندگان «هری پاتر» برای دارودستة «اصلاح طلب» وجهه‌ای دست و پا کند:

«در حالی که روزنامه‌های منسوب به خط فکری تندرو نسبت به توزیع این کتاب اعتراض کرده‌اند، روزنامه‌های نزدیک به طیف اصلاح طلبان، عرضه همزمان کتاب هری پاتر را خروج جوانان ایرانی از انزوا عنوان کرده و از این اتفاق ابراز شادمانی کردند.»

بله، اتفاقاً خریداران این «شاهکار» ادبیات جهانی، طرفداران اصلاح طلبان هم هستند، اینان کسانی‌اند که ساعت دو بامداد جهت خرید کتاب هری پاتر در نوبت می‌ایستند، توانائی پرداخت حدود 45 دلار برای یک جلد کتاب «بازاری» را دارند، و تعدادشان هم از 100 نفر بیشتر نیست! یکی از فدائیان «هری پاتر» که 28 سال دارد، 6 جلد کتاب قبلی سری هری پاتر را دست کم 4 بار به فارسی و انگلیسی خوانده و جهت ابتیاع جلد هفتم آن در صف کذا بوده، و توصیه می‌کند:‌

«جهت درک معنای لذت همه باید هری پاتر را بخوانند!»

آری! بی‌جهت نیست که رهبر دموکراسی آینده ایران همین «هری پاتر» باید باشد! چون همانطور که در هیاهوی 22 بهمن، شناخت «روح‌الله» جهت درک معنای «نکبت و ذلت و ابتذال» بر همه لازم آمده بود، امروز هم «جهت درک معنای لذت»، ‌بر همه واجب است «هری پاتر» بخوانند! می‌بینیم که در عمل، تفاوتی بین این خوانندة هری پاتر و آن نویسندة کیهان نیست! هر دو می‌پندارند واکنش همة خوانند‌گان به یک متن یکسان باید باشد. اولی به دلیل تاثیر «بد»، خواندن «هری پاتر» را نهی می‌کند، و دومی جهت لذت بردن مطالعه همین کتاب را به همه توصیه می‌کند. اگر عامل «استعمار فرهنگی» را در این میان کنار بگذاریم، خواهیم دید چنین تقابل «فرهنگی» ریشه در «امر به معروف و نهی از منکر» دارد، که خود از واجبات «فرهنگ جمکرانیان» است! حال یک پرسش مطرح می‌شود: در میان این ملت گرفتار به طاعون استعمار، آیا کسی هست که بپذیرد دیگران حق دارند مطالبی را که می‌خوانند «آزادانه» انتخاب کنند، و هر کس حق دارد، واکنش ویژة خود را به مطلبی که می‌خواند، داشته باشد؟!


0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت