پنجشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۸۶

پروپاگاند و«سخاوت»!
...

یکی از معجزات «پروپاگاند» این است که پدیده‌ها را واژگونه می‌نماید. و بهترین مصداق این واژگونه نمائی همان صلح‌طلبی دموکرات‌های ایالات متحد و «جمپریالیسم» دولت ترکیه است! این روزها، بیل کلینتون، مادلن البرایت، و همة کسانی که در کشتار یوگسلاوی و عراق فعالانه شرکت داشتند، مخالف جنگ شده‌اند، و همزمان دولت دست‌نشاندة ترکیه نیز، با کمک لوایح مضحک سنای ایالات متحد، در حال تبدیل شدن به یک دولت مستقل و ضدامپریالیست، همچون حکومت جمکران است! جالب اینجاست که محل «ظهور» این روند واژگونه‌نمائی هم در بطن رسانه‌های محافل افراطی و جنگ‌طلب است! در این راستا، سایت «فیگارو»، مورخ 7 اکتبر سالجاری، یک مصاحبة «انحصاری» با بیل‌کلینتون ترتیب داده. ایشان گویا اخیراً به پاریس آمده‌اند تا برای کتاب جدیدشان کمی «بازارگرمی» کنند. و کتاب جدید آقای کلینتون هم در باب بخشش و سخاوتمندی است! کلینتون می‌گوید، هر کدام از ما می‌توانیم با سخاوتمندی جهان را بهتر کنیم. پیش از ادامة مطلب بهتر است به سخاوتمندی شخص کلینتون اشاره‌ای داشته باشیم. از سخاوتمندی ایشان که طی دوران ریاست جمهوری، هرگز دست در جیب‌شان نکردند، و به قول بعضی‌ها وجودمبارک‌شان را «پول نقد» می‌انگاشتند، در نتیجه هر جا خرید می‌کردند، پولی پرداخت نمی‌فرمودند! شاید این هم نوعی سخاوتمندی است، که البته، دیگران باید در حق کلینتون داشته باشند! بالاخره، سخاوتمندی، سخاوتمندی است، چه از سوی کلینتون در حق دیگران، و چه از سوی دیگران در حق کلینتون!

کلینتون در زمرة کسانی بود که در زمان جنگ ویتنام به انگلستان رفتند تا در این جنگ شرکت نکنند، و به این ترتیب خود را همزمان در زمرة مخالفان جنگ جا بزنند. ولی همین کلینتون، روز 7 اکتبر سال‌جاری به دفاع از جنگ ویتنام برخاسته و می‌گوید، ‌بله آنروزها ما جوان بودیم و نمی‌فهمیدیم که این جنگ، نبرد جهان آزاد بر علیه استبداد است! ولی ظاهراً کلینتون امروز هم که جوان نیست،‌ چیز زیادی نمی‌فهمد! چرا که در ادامة سخنان‌اش می‌افزاید، ولی جنگ عراق با جنگ ویتنام فرق دارد! این جنگ نمایانگر یک جانبه‌گرائی ایالات متحد است! بله، کلینتون که طی 8 سال ریاست جمهوری‌اش، بمباران روزانة عراق، جنگ در یوگسلاوی و کشتار در اندونزی را شاهد بودیم،‌ فراموش کرده که ما سیاست جنگ‌طلبانة ایالات متحد را به یاد داریم! و ایشان به دلیل همین فراموشی، طی مصاحبه با فیگارو به شدت از جنگ عراق انتقاد کرده می‌گوید، اگر امروز ایالات متحد در جهان منفور جلوه می‌کند،‌ همه‌اش به خاطر عراق است! و شاهدیم که ملت عراق باز هم به یانکی‌ها بدهکار شده! شاید لازم باشد یک تهاجم نظامی دیگر به عراق سازمان یابد، تا این عراقی‌های پلید و بدخواه، انتقام منفور جلوه دادن آمریکای عزیز و مامانی را پس دهند. آنزمان که صدها هزار کودک عراقی قربانی تحریم‌های ایالات متحد شدند، آمریکا خیلی محبوب و دوست داشتنی بود، به ویژه زمانی که جنگنده‌های آمریکا روزانه مناطق شیعه و کردنشین عراق را بمباران می‌کردند، تا با «دیکتاتور» مبارزه کرده باشند! و رسانه‌های جهان «آزاد»، از جمله فیگارو، همگی خفقان گرفته بودند. این خفقان هم شاید برای آن بود که، امروز کلینتون بتواند گزافه‌گوئی کند و لاف کمک به کودکان بیمار بزند! بله، نویسندة این وبلاگ فراموش کرده بود که در این روزهای به اصطلاح «چندجانبه‌گرائی»، ایالات متحد را چقدر دوست داشته! و به ویژه زمانی که غیرنظامیان یوگسلاوی بمباران می‌شدند، تا در راستای سیاست «یک کشور، یک مذهب»، یا همان «یوتوپیا»، کشورشان به مناطق کاتولیک، ارتددوکس، و مسلمان تقسیم شود، محبت این آمریکا خیلی به دلش افتاده بود! اگر فیگارو با بیل کلینتون مصاحبه نمی‌کرد، این تصاویر فریبنده از ایالات متحد را بکلی فراموش کرده بودیم! شاید اصلاً فراموش می‌کردیم که در هزارة سوم هم می‌توان «معجزه» کرد!

کسانی که در هزارة سوم، به ادعای پیروان ادیان ابراهیمی معجزه می‌کنند، زن خواهند بود! چون دوره مردسالاری در ایالات متحد گویا سپری شده، دورة «نامردسالاری» فرا رسیده. چون حضرت بیل کلینتون می‌خواهد برای کتاب جدید‌اش که، معلوم نیست به قلم چه کسی نوشته شده، بازاریابی کند! در نتیجه به فیگارو می‌گوید اگر هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، همه مشکلاتی که اکنون وجود دارد خود به خود حل خواهد شد! به زبان ساده‌تر، هیلاری قرار است «معجزه» کند! پس بار دیگر، جهانیان آمریکا را دوست خواهند داشت! ولی خوب اگر در ایالات متحد معجزه شود، در قلمرو نوکران ایالات متحد نیز می‌باید معجزاتی صورت گیرد! و در میان نوکران ایالات متحد، حق تقدم مسلماً با ترکیه است، چرا که مهمترین واحد نیروی زمینی ناتو در کشور ترکیه استقرار یافته. و علاوه بر این، ترکیه ‌به دلیل اسلامی بودن و عدم رعایت حقوق بشر، پای ثابت جنایات آمریکا در جهان به شمار می‌رود. هر جا منافع ایالات متحد ایجاب کند، ترکیه جهت سرکوب آماده است، به ویژه در داخل مرزهای خود!

نوام چامسکی در کتاب «جنگ، به عنوان سیاست خارجی»،‌ مطلبی دارد تحت عنوان بحران بالکان، که تاریخ آن به ماه مه 1999 بازمی‌گردد. وی در این مطلب به حمایت گستردة نظامی ایالات متحد از ترکیه جهت سرکوب کردها اشاره کرده، می‌گوید:

«بین سال‌های 90 تا 94، یک میلیون روستائی کرد، به دلیل تخریب روستاهای‌شان توسط ارتش ترکیه آواره شده و در «دیار بکر» سکنی گزیدند. مسئول حقوق بشر ترکیه می‌گوید، به دلیل تروریسم دولتی در همین برهه، 2 میلیون کرد بی‌خانمان شدند. طی یک سال، از 93 تا 94، بیش از 3200 کرد توسط اسکادران‌های مرگ به قتل رسیدند، ‌ هزاران روستا ویران شد، و بر اثر استفادة ارتش از بمب ناپالم، تعداد بسیاری از کردها به طرز فجیعی مجروح شدند که آمار دقیقی از آنان در دست نیست، ولی می‌توان گفت، تعدادشان بالغ بر ده‌هاهزار تن می‌شود. جهت فراهم آوردن زمینة ‌سرکوب، تمامی جنایات در ترکیه به کردها نسبت داده می‌شود، و ایالات متحد در این پروپاگاند با دولت ترکیه هماهنگی می‌کند. و احتمالاً پروپاگاند بر علیه صرب‌ها نیز از الگوی پروپاگاند ترکیه اقتباس شده [...] در سال 1994، ترکیه دو رکورد می‌شکند: رکورد سرکوب و کشتار کردها، و رکورد واردات سلاح سنگین از ایالات متحد! 80 در صد زرادخانة سلاح‌های آمریکائی ترکیه را تانک‌های ام ـ 60 جنگنده های اف 16، هلیکوپترهای جنگی «کبرا» و «بلک‌هاوک» تشکیل می‌دهند. ارتش ترکیه از تمامی این سلاح‌ها بر ضد کردهای ترکیه استفاده کرده [...] هنگامی که استفاده از سلاح‌های آمریکائی در سرکوب کردها آشکار شد، کلینتون، همانگونه که در مورد اندونزی و دیگر نقاط عمل کرده بود، مانع از آن شد که فروش سلاح به ترکیه ممنوع شود! و اکنون نیز هواپیماهای ترکیه به بمباران یوگسلاوی مشغول‌اند، و دولت آمریکا هم به ستایش و تجلیل از کمک‌های انسان دوستانه ترکیه می‌پردازد»‌

این مختصر را گفتیم تا بپردازیم به پروپاگاند «استقلال» و «ضدامپریالیسم» در دولت مسخرة عبدالله گل، که توسط سایت «بی‌بی‌سی»، «حنازرچوبه» و دیگر رسانه‌های ریزه‌خوار سازمان سیا به خورد شوت و پرت‌ها داده می‌شود. بله این روزها، لازم شده که دولت اسلام پناه ترکیه، در «پروپاگاند» سازمان سیا تصویر ضدآمریکائی پیدا کند! بنابراین روزی دو سه بار، شیپورهای سازمان سیا، به ما یادآوری می‌کنند، دولت ترکیه شدیداً به این، یا آن «درخواست» ایالات متحد اعتراض کرده، یا با آمریکا در مواردی مخالفت کرده، و یا بر خلاف میل اربابان‌ا‌ش، با حکومت «امام زمان»، که خود از نوکران وفادار آمریکا است، قراردادهائی امضا کرده! و ما حتماً باید بپذیریم که در ترکیه هم گویا «معجزه» شده، و از هنگام انتصاب عبدالله گل، یک دولت ضدامپریالیست بر سر کار آمده است. و هر چند به یاد داریم که دولت ترکیه همیشه چقدر ضدامپریالیست بوده، ناگهان مشاهده می‌کنیم که آمریکا، به همین دولت ضدامپریالیست می‌گوید، «حق پاسخ به تهاجم نظامی کردها را ندارد!» می‌دانیم که در این هفته، تهاجم مختصر و مفیدی از خاک عراق به ترکیه انجام شد، که تعدادی کشته و مجروح هم بر جای گذاشت و مهاجمین به خاک عراق بازگشتند. پیش از این حمله، ترکیه چند هفته‌ای بود که مرتب در شیپور دخالت نظامی در عراق می‌دمید. ولی نمی‌دانیم چه پیش آمد، که نه تنها ارتش قدرقدرت ترکیه به خاک عراق وارد نشد، که اجازه هم نیافت به تهاجم اخیر حتی واکنش نشان دهد! اینهم شاید از همان معجزات «استقلال» یک‌شبه در هزارة سوم باشد! که از زمان جرج واشنگتن گفته‌اند، «بیله دیگ، بیله چغندر»! وقتی هیلاری‌کلینتون قرار است در آمریکا «معجزه» کند، معجزة عبدالله گل هم باید دریافت تو سری از جانب کاخ‌سفید باشد! حال باید دید، «فرمان» این تو سری از کجا صادر شده!






0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت