چهارشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۸۹


«سیا» زخم!
...

«[...] علویه خانم میان صاحب‌پرده، زن جوان و دو بچه نشست. هیچگونه شباهتی بین آن‌ها وجود نداشت. فقط زردزخم گوشة لب وجه مشترک این خانواده بود[...]»
صادق هدایت، «علویه خانم»، ص.3

سرانجام پروپاگاند ناشیانة‌ سازمان سیا پیرامون «فلسفه» در تاریخ 10 نوامبر 2010 به نتیجة مطلوب رسید. پس از جنجال «لغو همایش فلسفه» در تهران، معلوم شد فلسفه با «سقراط» آغاز شده و رامین جهانبگلو و دباشی و نیکفر هم فیلسوف‌اند! بله، لوطی و عنتر و آفتابه‌دار و یوزباشی و دیگر گاریچی‌های نخبه و برگزیدة‌‌ عموسام هفته‌ها پشتک و وارو زدند و «ستریپ‌تیز» کردند تا مسئولان بسیار شریف «رادیوفردا» بتوانند همانطور که حکومت مرده‌شویان با یک چرخش زبان بخش پیش اسلامی تاریخ کشور ایران را پاک کرده بود، فلاسفة پیش‌سقراطی را از تاریخ فلسفة جهان بزدایند.

به دلیل زمینگیر شدن جنگنده‌های «اف ـ 16» اسرائیل و تداوم عملیات مبارزه با موادمخدر در افغانستان، ‌ «پیروان خط امام» با تهاجم به میهمانان سفیر فرانسه در تهران خوش‌رقصی‌ از سرگرفته و چند ساعتی به دوران نورانی امام روشن‌ضمیرشان بازگشتند. به گزارش فیگارو، مورخ 16 نوامبر 2010، «مأموران امنیتی» ناشناس در تهران به میهمانان سفیر فرانسه و نگهبانان محل اقامت وی حمله بردند! نقض آشکار مقررات بین‌المللی توسط حکومت اسلامی همواره با هدف تأمین منافع اربابان‌اش در لندن و واشنگتن صورت پذیرفته، لات‌بازی اوباش ساواک در 13‌آبان‌ماه 1358 که منجر به «تسخیر» لانة جاسوسی شد هنوز فراموش نشده. این حرکت خائنانه ابتدا تحریم‌های اقتصادی و سپس جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد و علی خامنه‌ای هنوز طعم شیرین تحریم‌ها را زیر دندان‌های عاریه‌اش دارد. قانون‌شکنی اخیر حکومت ملایان بازتاب ناخرسندی اربابان این حکومت از ناکامی در جنگ‌افروزی‌ها است. ناخوشنودی‌ای که به صورت متفاوت در ترکیه هم بروز کرده. دولت دست‌نشاندة ترکیه می‌خواهد استقرار «سپر دفاعی» پنتاگون را به رفراندوم بگذارد، و در صورت استقرار سپر کذا، فرماندهی آنرا نیز برعهده گیرد! این پروپاگاند گوساله‌پسند در رسانة رسمی حکومت مرده‌شویان بازتاب یافته.

«جونم براتون بگه»، همه چیز با سقوط یک جنگندة «اف ـ 16.آی» در اسرائیل آغاز شد. یادآور شویم «اف ـ 16.آی» همان جنگندة‌ «اف ـ 16» شرکت لاکهید مارتین است که در اسرائیل ساخته می‌شود! به گزارش فیگارو، مورخ 11 نوامبر 2010، شامگاه 10 نوامبر یک جنگندة «اف ـ 16» متعلق به نیروی هوائی اسرائیل حین تمرین نظامی در ارتفاع خیلی بالا در منطقة کوهستانی «رامون» واقع در صحرای «نگف» سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان آن نیز کشته شدند! بله، از آنجا که چنین حادثه‌ای بعید به نظر می‌رسد، رادیو ارتش اسرائیل «خطای انسانی» را مسبب این حادثه دانست و فرماندة نیروی هوائی اسرائیل نیز پرواز جنگنده‌های «اف ـ 16.آی» را موقتاً به تعلیق در آورد. حال باید ببینیم اگر خطای انسانی باعث سقوط جنگندة‌ مذکور شده، چرا فرمانده نیروی هوائی اسرائیل پرواز همة جنگنده‌های «اف ـ 16.آی» را متوقف کرده؟!

به گزارش فیگارو، جنگنده‌های «اف ـ 16» که دو هزار کیلومتر در ساعت سرعت دارند، به سیستم پرتاب موشک هوا به هوا مجهز بوده و قادر به انجام مأموریت در مسافت‌های دور هستند و... و نخستین بار است که در خاک اسرائیل سانحة هوائی روی داده. اما به استنباط ما سقوط هواپیمای مذکور سانحه نبوده! دلیل هم اینکه بلافاصله پس از سانحة‌ مذکور تاخت‌وتاز بنیامین نتانیاهو متوقف شد، و پیشنهاد آمریکا در مورد توقف شهرک‌سازی مورد بررسی دولت «مستقل» اسرائیل قرار گرفت!

چند روزی بود که نخست‌وزیر اسرائیل ضمن تأکید بر ادامة شهرک‌سازی، یک‌روز «ایران هسته‌ای» رویت می‌کرد، و روز دیگر کنترل نفت منطقه را در دست حکومت اسلامی می‌دید، و گویا چنین می‌انگاشت که اربابان‌اش در لندن و واشنگتن می‌توانند هنوز حکومت مرده‌شویان را روی کاغذ به سلاح هسته‌ای مجهز کنند. اگر چنین می‌شد، در افکارعمومی تهاجم نظامی اسرائیل به لبنان کاملاً موجه می‌نمود، و ارتش ناتو می‌توانست یکبار دیگر شانس خود را برای بازپس گرفتن مواضع از دست رفته طی جنگ 33 روزه بیازماید. چرا که پروپاگاند غرب چنین شایع کرده که حکومت مرده‌شویان تجهیز نظامی حزب‌الله لبنان را برعهده گرفته‌. بنابراین وقتی حکومت جمکران به سلاح هسته‌ای مجهز شود، اسرائیل برای دفاع از امنیت خود موظف خواهد بود به هر ترتیب ممکن از دستیابی «تروریست‌ها» به سلاح هسته‌ای ممانعت به عمل آورد.

خیلی‌ها برای اجرای این سناریوی دلچسب خیز برداشته بودند، حتی «خبر» کشکی بازگرداندن لاشة آریل شارون از بیمارستان به محل سکونت‌اش نیز منتشر شد تا قوت قلبی باشد برای بعضی‌ها ـ همان‌ها که در سال 1982، از دوران نورانی شارون روشن‌ضمیر بهره‌مند شده بودند؛ هم اینان رویای «بازگشت به گذشته» در سر می‌پرورانند. گذشته‌ای که در آن اسرائیل به حکومت اسلامی سلاح و تجهیزات می‌فروخت تا دکان جنگ خمینی دجال با عراق تعطیل نشود. پیشتر گفتیم که در تاریخ 21 اکتبر سال 1982 سفیر اسرائیل در ایالات متحد رسماً اعلام داشت، دولت‌اش با موافقت آمریکا به حکومت اسلامی تجهیزات نظامی تحویل می‌دهد. آریل شارون هم در همین گذشتة نورانی در منطقه، و به ویژه در لبنان نقش‌آفرینی می‌کرد. در این روزهای خوب، «میتران» رئیس جمهور فرانسه بود و «لوران فابیوس» هم نخست وزیراش؛ و هر دو سوسیالیست! و اما در بریتانیا، حزب محافظه‌کار به رهبری مارگارت تاچر دولت تشکیل داده و «هولیگانیسم» را تشویق می‌کرد. بی‌دلیل نبود که روزنامة «ستارة سرخ» این تحفة نطنز را «بانوی آهنین» لقب داده بود؛ استالینیست‌ها «سرکوب» و گله پروری را، به هر صورت که باشد می‌پسندند. حال که به بلشویک‌های نازنازی رسیدیم، نگاهی داشته باشیم به جنجال رسانه‌ای پیرامون کلنل «چرباکف» که او را «شرباکف» می‌خوانند؛ دامنة هیاهو به رسانه‌های آمریکا رسیده و همچنان گسترده و گسترده‌تر می‌شود.

در وبلاگ کلنل و کاردینال گفتیم که انتشار گزارش کامرسانت در مورد «خیانت» یکی از کارمندان بلندپایة ادارة مسئول مأموران مخفی برون‌مرزی را به فال نیک می‌گیریم، علیرغم اینکه جزئیات گزارش مذکور در باب سهل‌انگاری سازمان اطلاعاتی روسیه بسیار عجیب می‌نماید. امروز در اینمورد توضیح بیشتری می‌دهیم. انتشار خبر همواره یک «انتخاب» است که با هدف‌ ارسال پیام مشخص صورت می‌پذیرد؛ رسانه‌ها همة خبرها را منتشر نمی‌کنند. خبر جاسوسی یک کلنل «سازمان اطلاعات خارجی» روسیه در شرایطی منتشر می‌شود که حدود دو ماه از مرگ مشکوک ژنرال «یوری ایوانف»، معاون همین سازمان می‌گذرد. در اوائل شهریورماه سالجاری، خبرگزاری‌ها به نقل از منابع روسی، از مرگ ژنرال یوری ایوانف خبر دادند. سایت «مهر نیوز»، مورخ 7 شهریورماه 1389 به نقل از «ریانووستی» می‌نویسد:

«[...] به گفتة منابع آگاه، ژنرال یوری ایوانف، معاون رئیس سازمان اطلاعات ارتش روسیه [...] حین شنا در استخر جان باخته [...]»


مهرنیوز در ادامه می‌افزاید، پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سازمان اطلاعات ارتش روسیه رقیب سازمان اطلاعات داخلی (گا. گ. ب) شناخته می‌شد و اکنون تحت عنوان «سازمان اطلاعات خارجی» روسیه فعالیت دارد. همچنین نووستی، مورخ 21 آبانماه 1389، به نقل از «کامرسانت» می‌نویسد، زمزمة برکناری «میخائیل فرادکوف»، رئیس سازمان اطلاعات خارجی به گوش می‌رسد؛ و نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه خواهان ادغام این سازمان در سازمان امنیت شده. گفته می‌شود، سازمان اطلاعات خارجی در اوائل دهة 90 به فرمان «بوریس‌ یلتسین» از سازمان امنیت جدا شده بود. در هر حال، از نظر ما شگفت‌آور است که مرگ ژنرال ایوانوف به سکوت برگزار شود، ولی فرار کلنل شرباکف به ایالات متحد چنین جنجالی به پا کند! پس بهتر است بیش از این در بهت و شگفتی دست و پا نزنیم و بازگردیم به سقوط جنگندة اسرائیل که بنیامین نتانیاهو و شرکای طالبان‌پرور وی را از خواب غفلت بیدار کرد.

پس از این سانحه، تحولات عجیبی پیش آمد؛ از جمله کابینة فرانسه ظرف کمتر از 24 ساعت ترمیم شد! روز شنبه 13 نوامبر، فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد و در نخستین ساعات بامداد یکشنبه اعضای کابینة جدید مشخص شدند! مهم‌ترین تغییر در واقع ابقاء فرانسوا فیون و اخراج برنار کوشنر، عضو محفل اسرائیل پرست هانری‌لوی بود که جای خود را به «میشل آلیوماری» سپرد. همچنین «آلن ژوپه»، شهردار «بردو» در راس وزارت دفاع قرار گرفت. در تاریخ 21 آبانماه سالجاری پس از آنکه «فوگ راسموسن»، دبیرکل ناتو بر گسترش همکاری‌ این سازمان با روسیه در زمینة‌ مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تأکید کرد، چند لابوراتوار تولید مواد مخدر در این کشور نابود شد.

به گزارش نووستی، مورخ 24 آبانماه 1389، طی عملیات نظامی در قندهار، علاوه بر وسائل تولید هروئین و بمب‌های دست‌ساز، بیش از یک تن تریاک نیز «برباد رفت.» اما مبارزه با مواد مخدر به افغانستان محدود نماند و همزمان ضربات شدیدی بر شاخک برزیلی شبکة مافیا نیز وارد آمد. به گزارش سایت فرانسه زبان نووستی، مورخ 15 نوامبر 2010، پلیس ایتالیا در محمولة وارداتی از برزیل به یکی از بنادر «کالابر» هزار کیلو کوکائین خالص به ارزش 250 میلیون یورو کشف کرد! مسلماً این مصیبت بزرگ حامیان لولا و نوچه‌اش، دیلما روسف را در دریای سوگ فرو برد. و اینجا بود که رجب اردوغان به پریشان‌گوئی افتاد و هذیانات‌اش با کد: 30075085، تحت عنوان مضحک «تركيه خواستار فرماندهي طرح سپر موشكي ناتو در خاك اين كشور شد» در حنازرچوبه، مورخ 24 آبانماه سالجاری انتشار یافت. نخست‌وزیر ترکیه گویا فراموش کرده که فرماندهی ناتو در انحصار پنتاگون است و ترکیه به عنوان عضو رسمی ناتو می‌باید پیرو پنتاگون باشد، همچنانکه تاکنون نیز چنین بوده. به عنوان نمونه ایالات متحد برای ایجاد پایگاه نظامی و استقرار موشک‌های بالیستیک در کشورهای عضو ناتو از هیچیک از آن‌ها مجوز نمی‌گیرد! همچنانکه شاهد بودیم سازمان سیا در خاک اروپا زندان‌های به اصطلاح «مخفی» ایجاد کرده بود و هنوز زندان‌های مذکور تعطیل نشده‌. عضویت در سازمان ناتو چنین ایجاب می‌کند که ارتش اعضای این سازمان، تحت فرماندهی پنتاگون قرار گیرد و دولت ترکیه نمی‌تواند از مقررات ناتو سر باز زند.

پس بهتر است مسئولان حنازرچوبه دست از مهمل‌پراکنی از قماش، «برگزاری رفراندوم برای استقرار سپر دفاعی و فرماندهی ترکیه» بر سپر کذا دست بردارند که اوضاع خراب‌تر از اینحرف‌هاست! برای دریافت شرایط می‌توان به لغو همایش یونسکو در تهران، مسافرت غیرمنتظرة میشل سلیمان به دمشق، پرش‌های مکرر خامنه‌ای به قم و تقارن اظهارات مضحک مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجة جمکران با مصاحبة فرید ذکریا با لاریجانی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، مورخ 25 آبانماه سالجاری، مهمان‌پرست ضمن ابراز نگرانی از نصب سپر دفاعی در ترکیه اظهار داشت، این سپر برای دفاع از اسرائیل نصب می‌شود! ‌حال آنکه نصب این سپر در ترکیه تهدید مستقیم روسیه است! ولی خوب اگر مرده‌شویان برای تأمین منافع ارباب لاپوشانی نکنند، چه کنند؟ دفاع از منافع لندن و واشنگتن وظیفة وزارت امور خارجة جمکران و کل حکومت اسلامی بوده و هست. و تا زمانیکه حکومت «مردم» و مقدسات و مزخرفات بر جامعة ایران ادامه داشته باشد، در این «وظایف مقدس» نیز تغییری ایجاد نخواهد شد و «سی. ان. ان» می‌تواند از زبان لاریجانی هر آنچه کارساز ارباب است استخراج کند و به ما بگوید که دخالت در حریم خصوصی افراد و مجازات وحشیانة‌ سنگسار «فرهنگ» است! مزخرفات لاریجانی را بررسی نمی‌کنیم چرا که او نیز مانند دیگر فعلة فاشیسم، دین و توهمات و باورهای مقدس را با «فرهنگ» در ترادف قرار داده و با تکیه بر این مرزشکنی، تجاوز به «حریم خصوصی» انسان را «توجیه» می‌کند. بدون توسل به «مقدسات» نمی‌توان مرزشکنی و انسان‌ستیزی را «توجیه» کرد. این است دلیل «حذف» فلاسفة پیش‌سقراطی در سایت «رادیوفردا».

سایت کذا برای دستیابی به این هدف مقدس، برنامة خود را با یکی از خاله‌شلخته‌های حکومت به نام دکتر «شهین اعوانی» آغاز کرد و پس از اینکه «یونسکو» از خواب 31 ساله بیدار شد و به‌ یاد آورد که تفکر آزاد در حکومت اسلامی ممنوع است، رادیوفردا نیز با توسل به زنگوله و جغجغه و سوت‌سوتک، لغو همایش فلسفه را به ابزار سانسور فرهنگی تبدیل کرده، همزمان رامین جهانبگلو، محمد نیکفر، دباشی و شرکاء را در جایگاه فیلسوف نشاند.

باری، به محض اینکه معجزه شد و مسئولان یونسکو به یاد آوردند که حکومت اسلامی انسان‌محوری و تفکر آزاد را از «فلسفه» حذف کرده و اسطوره و مبهمات مقدس و «تعبد» و «توجیه» را بجای «تفکر»‌ نشانده، اهالی لوموند هم سرو پا برهنه، دست در دست وزارت امور خارجة فرانسه از غار اصحاب کهف بیرون دویده فریاد برآوردند که، «رژیم ایران»، و نه حکومت اسلامی با سقراط و ابن‌سینا و هایدگر سر ستیزه دارد! بله، یک معجزه همواره معجزات دیگر نیز به همراه می‌آورد، رسانة لوموند که همواره شیفته و فریفتة «اسلام» بوده و هست، میان پیامبران «جرجیس» را گرفته و مزورانه می‌پرسد:

«قابل تصور است که مراسم بزرگداشت سقراط، ابن‌سینا و یا هایدگر در کنار رژیم ایران برگزار شود [رژیمی] که دانشگاهیان، روشنفکران و هر نوع اوپوزیسیون را سرکوب می‌کند؟ [پاسخ یونسکو به این پرسش] منفی است[...]»


به گزارش لوموند، یونسکو در تاریخ 9 نوامبر 2010، اعلام داشت در همایش روز جهانی فلسفه در تهران شرکت نخواهد کرد، چرا که شرایط مناسب نیست. لوموند در ادامه می‌افزاید، در سال 2008، ایران موافقت یونسکو را برای میزبانی روز جهانی فلسفه در تهران جلب کرده بود و از آن به بعد هیچکس به این موضوع نپرداخت تا اینکه بسیاری از شخصیت‌ها، از جمله رامین جهانبگلو، فیلسوف ایرانی در این مورد هشدار دادند! البته رامین جهانبگلو،‌ از پامنبری‌های محمد خاتمی است. پیشتر به مرتبة والای ایشان در زمینة «فلسفه» اشاره کرده‌ایم و نیازی به تکرار مکررات نیست، فقط یادآور شویم که این فیلسوف دلخسته در سنگر جادوئی ترادف کلی و ابهام «حقیقت» لنگر انداخته و همچون دیگر پامنبری‌های ملاممد خاتمی فاشیست است.

باری لوموند، در ادامة قصة شنل قرمزی خود به ما می‌گوید که دیپلماسی آمریکا نیز به همراه کشورهای اتحادیة اروپا از «ایرینابوکووا» خواستند از «رژیم ایران»‌ فاصله بگیرد! دلیل هم اینکه «رژیم تهران» و نه حکومت اسلامی، ممکن است این همایش را به ابزار پروپاگاند خود تبدیل کند و شاید در آن اظهارات یهودستیز هم ایراد شود و ... و خلاصه ماجرا همان حکایت شیرین فریفتن گوسفند توسط گرگ است.

می‌بینیم که حکومت اسلامی یا به قول اهالی لوموند، «رژیم ایران» تا سال 2008 در ارتباط با سیاست‌های دیپلماتیک آمریکا و اتحادیة اروپا مشکلی ایجاد نمی‌کرد؛ و ناگهان از سال 2009 تغییر ماهیت داده! یا اینکه یونسکو، طفل معصوم از ماهیت رژیم تهران خبر نداشته و از اینرو این رژیم را به عنوان میزبان همایش فلسفی مناسب تشخیص داده بود. اگر فلاسفة گرانقدری چون رامین جهانبگلو «زنگ خطر» را به صدا در نمی‌آوردند پرستیژ یونسکو نیز مانند کوکائین‌های برزیلی بر باد می‌رفت! اما جریان به این مختصر محدود نمی‌شود! در پی کنار کشیدن اجباری یونسکو از این مراسم «خررنگ‌کن»، ‌ وزارت امور خارجة فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای دکان تساهل و تسامح و طالبان‌دوستی برنار کوشنر را تعطیل کرد و موضع فرانسه را به عنوان «مدافع اومانیسم» رسماً اعلام داشت:

«فلسفه، در ذات خود تمرین آزاد تفکر است؛ ‌وزارت امور خارجة فرانسه، ‌کشور مقر یونسکو ضمن استقبال از لغو همایش روز جهانی فلسفه در تهران، سرکوب حاکم بر جامعة ایران را با ارزش‌های فرهنگ اومانیسم و تولرانس که یونسکو نماد آن است مغایر می‌داند[...]»

اما جالب اینجاست که بر خلاف وزارت امور خارجة فرانسه، «رادیوفردا» عقب‌نشینی یونسکو را به ابزار مبارزه با اومانیسم تبدیل کرده. حال که موضع وزارت امور خارجة فرانسه روشن شد، برویم به سراغ رادیوفردا که در آن امیرمصدق کاتوزیان از زبان نیکفر، جهانبگلو و یک جامعه شناس به نام «وحدت» به تحریف «فلسفه» مشغول شده و به ما می‌گوید، «فلسفه رسالت دارد، و غایت آن نیز رسیدن به آزادی است»، و خلاصه آنچه پس از «انتخابات» خردادماه 1388 در ایران روی داد با «آزادی» در تقابل قرار گرفته. به عبارت دیگر حضرات فیلسوف را در جایگاه پیامبر نشانده، و برای‌اش «رسالت»‌ هم قائل شده‌اند:

«همانطور که [...] آقای جهانبگلو گفت [...] رسالت فلسفه در تاريخ [...] اين بوده که آزادی را به همراه داشته باشد [...] غايت آن رسيدن به آزادی و رهائی انسان است. [...] اين مسئله با اتفاقاتی که بخصوص در اين يک سال و نيم اخير در ايران [...] اتفاق می‌افتد در تناقض است. آزادی در ايران دارد پايمال می‌شود [...]»

منبع: رادیوفردا، مورخ 23 آبانماه 1389

می‌بینیم که ادعای ابلهانة «مارکس پیغمبر کمونیست‌هاست» از طویلة سازمان سیا سر چشمه می‌گیرد. سازمانی که رسالت الهی‌اش «مرزشکنی» است؛ بی‌دلیل نیست که به امثال جهانبگلو و نیکفر تریبون می‌دهند. شیخ محمد نیکفر برای مصاحبه با مستر کاتوزیان، آفتابه و لولهنگ‌اش را به دست گرفته تا پس از انجام به قول خودش «کار فلسفی» مراسم غسل و طهارت را نیز به جا آورد. نیکفر یکی از شیادان متخصص نفی زمان و مکان است که در اشعار حافظ «دمکراسی» رویت کرده بود و به همین دلیل، سایت‌های فارسی‌زبان او را به عنوان «فیلسوف» برای فروش گذاشته‌اند. همین شارلاتان است که در مصاحبه با رادیوفردا به ما می‌گوید، فلسفه از 2600 سال پیش با سقراط آغاز شده:

«[...] پژوهشگران فلسفه [...] قصد دارند مثل زمان هيتلر بيايند در رژه‌های نورنبرگ شرکت کنند [...] يا می‌خواهند کار فلسفی کنند به همان صورتی که از 26 قرن پيش [...] از زمان سقراط [...] فلاسفه انجام دادند[...]»


یادآور شویم هیچ اثر فلسفی از سقراط به دست نیامده، شاید نیکفر، آثار سقراط را نیز در همان اشعار حافظ رویت کرده. در هرحال علت آویزان شدن فعلة فاشیسم به سقراط و حذف پیش‌سقراطی‌ها این است که ایده‌آلیسم افلاطون با پرسوناژ سقراط پیوند یافته، حال آنکه اومانیسم و مدرنیته از مکاتب پیش‌سقراطی تاثیر پذیرفته‌اند. نیچه سقراط را «دشمن زندگی» و «انسان» می‌داند، چرا که سقراط بعد «دیونیزیاک» زندگی را نفی می‌کند و فقط بعد «آپولونی‌ین» آن، یعنی بخش عقلانی در مفهوم کلاسیک را مورد تأئید قرار می‌دهد. پیشتر در مورد «دیونیوزوس» و «آپولون» در فلسفة نیچه توضیح داده‌ایم، پس بهتر است برای حسن ختام چند کلمه از «استاد» رامین جهانبگلو بشنویم تا با یونسکو هم بیشتر آشنا شویم:

«در مقدمه اساسنامة يونسکو آمده، جنگ‌ها ابتدا در ذهن انسان [...] تولد پيدا می‌کنند [...] در نتيجه دفاع از صلح هم بايد از ذهن انسان‌ها، از شعور آن‌ها شروع شود [...]»


جهانبگلو با توسل به مقدمة اساسنامة‌ یونسکو چه می‌گوید؟ او می‌گوید جنگ ریشه در «ذهنی‌ات» و «باور» انسان‌ها دارد، و در واقع نقش «مادیات» را در جنگ نفی می‌کند! باید خدمت‌ این «فیلسوف‌» گرانقدر ساکن یخچال کانادا بگوئیم، جنگ‌ها در چارچوب نیازهای صنایع و بر اساس دستورالعمل بانک‌ها شکل می‌گیرد، نه در ذهنیت انسان‌ها. گویا جهانبگلو، همچون فامیل محترم‌اش «پروفسور» نصر، به بیماری «باورمحوری» مبتلا شده. بعضی بیماری‌ها، مانند همان زردزخم گوشة‌ لب «خانوادگی» است؛ در همان چارچوب خانوادة علویه‌خانم که در واقع هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند. در «علویه خانم» این وجه مشترک ظاهراً خانوادگی، «زمان تکرار» را بجای «زمان خطی» نشانده. زمان تکرار در صور متفاوت: زیارت، گرداندن تسبیح، صیغه شدن، «زمان چرخش» فصل‌ها و... در حالیکه فقط زیست گیاه، حیوان و «بندگان» بر اساس «زمان تکرار» تنظیم می‌شود، و زندگی انسان را نمی‌توان به اسارت «تکرار» در آورد. زندگی علویه‌خانم با فقر و تن‌فروشی و تقدس‌فروشی و «زیارت»‌ مشهد و در کنار یوزباشی و پنجه‌باشی می‌گذرد، حال آنکه خاندان جلیل «نصر» و جهانبگلو با امکاناتی که رژیم‌های سیاسی در اختیارشان قرار داده‌اند، راه زیارت‌شان به کعبة واشنگتن می‌رسد. و به همین دلیل زرد‌زخم‌شان هم «سیا» زخم نامرئی است.




0 نظردهید:

ارسال یک نظر

<< بازگشت